Av Arne Mella, rektor
Totalt fullførte 40 studenter en bachelorgrad ved HLT i 2018, og 15 fullførte års- og halvårsenheter. Publikasjonspoeng for forskning blant våre ansatte var godt over gjennomsnittet for høyere utdanning, og andelen lærere med doktorgrad har nå passert 41 %.
Et av de gledeligste og mest iøynefallende resultatene var imidlertid at HLT i den nasjonale studentundersøkelsen Studiebarometeret rangeres som topp tre i landet på helhetlig studiekvalitet! Undersøkelsen gjennomføres blant andre års studenter på alle høyskoler og universiteter. Av skoler med mer enn 35 respondenter fikk Politihøgskolen 4,6 poeng (av 5 mulige) med Ansgar Teologiske Høgskole og Høyskolen for ledelse og teologi på delt andreplass med 4,5 poeng. På toppen av det hele fikk vårt felles masterprogram i ledelse og menighetsutvikling hele 5,0 poeng!
Dette betyr naturligvis ikke at det ikke er mye som fortsatt kan bli bedre. Årsrapporten peker også på utfordringer som utbygging og videre utvikling av skolens kvalitetssystemer. Studentene trekker fram biblioteket og yrkesrelevans som andre forbedringsområder. Her tar vi spennende grep i disse dager: HLT blir medeier i kanskje verdens største, digitale teologiske bibliotek på engelsk, og 27. mars arrangerer vi karrieredag for å koble studenter med behov i menigheter og kristne organisasjoner. Vi tror dessuten det nye bachelorprogrammet i religion og samfunn gjør det enda lettere å omsette utdanningen ved HLT til jobb og tjeneste i menighet, skole og samfunn.
Hva så med det som ikke så lett kan måles? HLT har som visjon å være et studiested hvor vi trener unge mennesker som bidrar til å forandre verden. Vi ønsker å forene akademisk kunnskap med Åndens kraft. Økt kunnskap om Gud og opplevelsen av hans nærvær kan vanskelig måles i poeng, men det er livsforvandlende – og grunnen til at vi fins som høyskole!