Fastetid før påske
Fastetid før påske
24 februar 2022
En vandring i fellesskap med Kristus og hverandre mot påsken. Les mer om hvorfor faste og hvordan faste kan gjennomføres.

Tekst: Sissel Merete Berg og Fredrik Krunenes Foto: Patrick Fore on Unsplash

«Når dere faster….» begynner Jesus i Matteus 6,16. Det er mange måter å faste på, men det å faste, det å avstå fra noe (f.eks. mat og drikke), slik at Kristus kan få prege oss mer, har kristne gjort helt siden kirkens begynnelse. Fra 300-tallet satte man av 40 dager til faste som en forberedelse til påsken, inspirert av Jesus’, Moses’ og Elias’ 40 dager i ørkenen. Siden da har kirker over hele verden markert fastetiden før påske, og det ønsker vi å gjøre også i Det Norske Baptistsamfunn.

Vi lever i en tid som for mange kan oppleves urolig og vanskelig. Vi har en pandemi som har begrenset våre liv i lang tid og flere kjenner på ensomhet. Vi hører om sult, krig og nød, og vi opplever at tros- og ytringsfriheten utfordres. Vi har også prosessen i Det Norske Baptistsamfunn om å definere den baptistiske identitet, som kan oppleves krevende. Vi lengter også etter å se at flere mennesker skal bli frelst, få et møte med Jesus. I denne tid tror vi det er ekstra viktig å gå et skritt til siden og fokusere på Jesus, og at vi både som enkeltpersoner og som fellesskap kan innvie oss til Gud og forberede oss på det som ligger foran.

Fastetiden er en invitasjon til å gjøre en form for statussjekk for å se om vi lever slik Gud har skapt oss til, og gjøre det vi opplever at Han leder oss til. At vi kanskje kan få finne igjen vår egen indre stemme, kjenne på vår egen svakhet og avhengighet av Gud. Det kan handle om fordypning, forenkling, retningsendring eller kanskje til å ta en pause.

Kjenn etter: Hvor er du i livet? Hva må du legge vekk eller begrense? Hva trenger du? Hva inviterer Jesus deg til?

Fastepraksiser

Hvordan faste

  • Fokus: De ytre handlingene der vi avstår og modererer, peker inn mot en indre mening. Gud er alltid i sentrum, og andre målsetninger må underordnes ham. Fasten er en øvelse i kjærlighet og barmhjertighet. «Nei, dette er den faste jeg har valgt: å løse urettferdige lenker….»   (Jesaja 58: 5-12)
  • Sammen: Vi tror det er best å være på en slik reise sammen med hverandre. Gjør det med familien, i en bibelgruppe eller med en eller flere venner!
  • Ressurser: Faste går sammen med bønn og bibel. Bruk ressursene som legges ut på Det Norske Baptistsamfunns Facebook-side og nettstedet baptist.no med ukens betraktning, bibelleseplan, bønneemner, praksis og link til ukentlige bønnesamlinger på Zoom. Bruk også Salmenes bok eller en bønnebok i løpet av fastetiden.
  • Hjelp: Fasten er en hjelp til å skape rom for Gud i våre liv slik at han kan forberede oss og ta bolig i oss. Fastetiden er ikke en anledning for å legge nye lover og regler på andre og oss selv, som vi kan dømme hverandre med. Vi faster ikke for å fortjene Guds kjærlighet, men for å bli forvandlet av den.  (Matt 6, 16-18).

Husk at fasten alltid er frivillig!

Faste kan være

  • et utrykk for innvielse – å bære kroppen fram for Gud som et velbehagelig offer. (Rom. 12: 2)
  • en del av en målrettet og utholdende forbønn som rydder vei for Guds planer og bryter ned hindringer for Hans vilje på jorden. (Daniel 9: 1 -4)
  • en form for å uttrykke en hunger etter Guds nærvær. (Matt. 6: 17-18)
  • et uttrykk for en «desperat» bønn, og fasten blir en konstant bønn (Matt 6: 33).
  • et uttrykk for ydmykhet og bønn over vår situasjon og et behov for at Gud skal gripe inn (2.Sam.1: 11 – 12)

Fastepraksiser

Det er mange måter å faste på, og tenk etter om det er noe som tar mye plass i ditt liv som du kan avstå fra i fastetiden. Prøv alltid å kombinere det med bønn og bibel. Du kan velge å faste hele fastetiden eller de dagene/deler av dagene du ønsker på f.eks. en av følgende måter:

Matfaste

  • Faste fra all mat for en kortere eller lengre periode. Drikk bare vann eller frukt- og grønnsaksjuice
  • Delvis faste:
    • Faste fra enkelte matsorter som kjøtt, sukker e.l og bare spise grønnsaker, frukt og nøtter for en kortere eller lengre periode
    • Faste fra ett eller flere måltider ila en eller flere dager

Les mer om hvordan matfaste

Er du usikker på om du kan faste fra mat, ta kontakt med din lege. Her er noen anbefalinger:

  • Gravide og ammende skal ikke faste fra all mat og drikke
  • De som har hatt/har spiseforstyrrelser bør velge andre måter å faste på enn fra mat
  • De som har psykiske plager, f.eks. depresjon og angst, eller fysiske plager, f.eks. diabetes, bør ikke faste helt fra mat uten avklaring med lege
  • Barn og ungdommer under 18 år bør ikke faste fra mat uten avklaring med foresatte

Annen faste

  • Faste fra skjermtid, sosiale medier eller tv, f.eks. noen timer pr dag, 1 dag eller 1 uke
  • Faste fra en hobby, idrett e.l .en periode
  • Begrens sminke, klesbruk, kjøp e.l.

Velg heller en «lett» fastepraksis som holder hele fastetiden, enn en vanskelig som ryker etter en uke.

Hvordan matfaste

Har du ikke fastet fra mat tidligere, kan du starte med å faste fra ett måltid eller faste en dag for å se hvordan kroppen reagerer

  • Faster man fra all mat, er det viktig å drikke 2-3 liter vann pr dag eller drikke frukt- og grønnsaksjuice
  • For lengre faste uten mat anbefales det
    • å trappe ned matinntaket og spise lett mat i noen dager før fasten
    • å bryte fasten gradvis. Start med små og lette måltider som frukt/-grønnsaksjuice og tynne supper
      • Tips: Har du fastet 7 dager, bruk 7 dager på å tilvenne kroppen til vanlig mat, og ikke start med kraftig mat, slik som kjøtt og brød

Det er ikke unormalt å få hodepine eller andre fysiske reaksjoner, spesielt de 2-3 første dagene.

 

Les også

© 2014 Baptist.no

Det Norske Baptistsamfunn  |   Chr. Krohgs gt 34, N-0186 Oslo, Norway
Tlf. (+47) 67103560  |   post@baptist.no
Gavekonto 3000.15.93672  |  VIPPS: 10910
Intranett 

Powered by Cornerstone