Sammenbruddet i sunt menighetsliv førte til martyrdøden ...

For 500 år siden kunne ikke våre forfedre og mødre leve menighetslivet slik de ønsket. De ble drept - av andre kristne.

Av Bent Hylleberg

Vi skal til Sentral-Europa under reformasjonen. I januar 2025 er det 500 år siden de første baptistene forsøkte å danne menigheter i henhold til Det nye testamente. Dette skjedde i en 1000 år gammel kristen tradisjon, som de ønsket å markere avstand til. Midt i denne tradisjonen ønsket de å skape «sunne» menigheter. Bruddet med datidens kirke skjedde i Zürich den 21. januar 1525.

 

Samfunnet og kirken

Forholdet mellom kristne menigheter og samfunnet rundt har alltid vært gjenstand for diskusjon. Hvor mye kan vi som kristne ligne på samfunnet vi lever i uten miste vår nye identitet? Kristne bør nok først og fremst preges av budskapet som Jesus forkynte for å endre de gamle livsmønstrene. Det var det de første døperne i 1500-tallets Europa å kunne lese ut fra Det nye testamente.

'Kristendomskulturen' som var omkring dem hadde blandet sammen kirke og samfunn – eller kirke og makt – på en slik måte at kirken ble borte i samfunnet. I forordet til døpernes første bekjennelse fra 1527 heter det derfor: «Vi skal være skilt fra verden i alt vi gjør og ikke gjør.» (Schleitheimbekendelsen kan læses her: https://baptistkirken.dk/wp-content/uploads/pdf/anabaptist.pdf)

Å markere og opprettholde 'skillet' mellom kirken og samfunnet rundt var helt avgjørende for døperne. Sammenblandingen var så fullstendig på den tiden at døperne ble dømt for to forbrytelser.
1. De ble dømt til døden som kjettere, som gikk imot den offisielle kirkens lære.
2. Samtidig fastholdt de at Jesu disipler ikke kan eller skal bære våpen og avlegge ed til myndighetene, fordi de hadde avlagt sin ed en gang for alle til Jesus i dåpen! De ble derfor også dømt som opprørere. Begge dommene ledet dem til martyrdøden. De som rømte med livet i behold ble fredløse flyktninger i Europa.

En alternativ vei

Døperne mente at det var barnedåpen som helt siden 300-tallet hadde ført til at «skillet» mellom kirke og samfunn var blitt visket ut. Derfor kalte de barnedåp for «pavedømmets første og største vederstyggelighet». Fra begynnelsen av 1520-tallet hadde Zwingli samlet unge studenter som studerte gresk hos han; klassikerne, Det nye testamente, den latinske bibelen og kirkefedrene.

Disse studentene ble mer radikale enn både Zwingli og Luther. Snart skjønte de at kirken opprinnelig bestod av troende som var blitt døpt etter personlig bekjennelse. Det førte til de epokegjørende dåpshandlingene, som fant sted i Limmat, elven som renner gjennom Zürich. Cirka 800 mennesker ble døpt, bare noen få hadde livet i behold etter forfølgelsen i 1528.

'Sunt' menighetsliv?

Visjonen som driver oss som baptister i dag bør holde fast at kirken er en del av samfunnet rundt oss. Samtidig som den er forskjellig fra samfunnet. Hvordan får vi det til å balansere? En betydelig inspirasjon til dette fra reformasjonens døpere kan uttrykkes slik: «Kirken trenger ikke å definere seg negativt til samfunnet rundt, men den må holde på sin spesielle identitet som Guds folk sendt til verden. Utgangspunktet er at det ikke lenger er slik at alle folk i samfunnet er en del av kirken. Kirken må sørge for å leve ut sin identitet som et særlig folk, adskilt fra verden, men med en oppgave – sendt til verden. (Bent Bjerring-Nielsen: Anabaptismens kirke- og kultursyn og dets aktuelle teologiske relevans, https://tidsskrift.dk/dttk/article/view/105235/154044

Som 'Guds folk' er vi sendt av Jesus med evangeliet om at han er Herre - og vi er sendt til de 'nasjonale folkene' der vi bor. Etter 500 år har den forståelsen blitt felles for (de fleste) kristne, uavhengig av dåpspraksis. Martyrene er blitt stuerene. Men hva med oss? Kan vi da beholde identiteten og oppdraget når vi sendes til vårt sekulariserte samfunn?

------

Artikkelen er en av flere artikler som vi komme på Baptist.no i løpet av 2025 knyttet til 500-årsjubileet for døperbevegelsen. Artiklene publisere på de danske baptister nettside og magasin, baptist.dk og skrives av Bent Hylleberg og Christian Bylund. De tre første artiklene handler om forløpet til døperreformasjonen med spørsmålet om religionsfrihet og denne artikkel om kirken i forhold til samfunnet. Den tredje artikkelen handler om de første dåpshandlingene. Artikkelene er oversatt og gjengis med tillatelse.

Les også:

500 år siden den første dåpshandlingen

En kald vinterdag, 21. januar 1525, døpte Konrad Grebel sin venn Georg Blaurock som igjen døpte de andre som var tilstede. Det var begynnelsen til en reformbevegelse innenfor reformasjonen - anabaptistene.
Les mer

Baptister og muslimer – før, nå og i framtiden

I dag lever muslimer og baptister side om side. Men hvordan var møtet mellom baptister og muslimer i et historisk perspektiv, det skjedde for 500 år siden.
Les mer

Faren var fisker og sønnens store helt

Frank Einar Hansen snakker i podcasten Fiskeribølgen om drømmen om å bli fisker som ble knust av sjøsjuken, om fiskerene i baptistmenigheten på Andenes og om oppveksten i fiskeværet. (Foto: Ivar Hjelvik)
Les mer
1 - 3 av 69
...
Powered by Cornerstone