Baptistsamfunnets visjon:
Tro - Fellesskap - Tjeneste
Evangelisering og vekst har vært et avgjørende fokus for norske baptister helt fra den første menigheten ble stiftet. I Norge ble Pastorutdanningen etablert i 1910, og siden det har utdanning av menighetsarbeidere og pastorer vært helt avgjørende for utviklingen i Baptistkirken Norge.
Baptistenes Teologiske Seminar fusjonerte i 2008 med pinsevennenes høyskoleinitiativ til det vi i dag kjenner som Høyskolen for Ledelse og Teologi. Egen skole har vært og vil være et nødvendig fundament for Baptistkirken Norges egenart og identitet som trossamfunn.
Skolen tilbyr i dag Bachelor i ledelse og teologi, samt Master i praktisk teologi. Den tilbyr også ulike årsenheter og enkeltemner. Skolens studietilbud er i stadig utvikling og skal ha høyt faglig nivå på ledelse og teologi, og gjennom dette bidra til å nå Baptistkirken Norges visjon. Den bør også kunne gi relevant verdibasert utdanning innen andre yrkesretninger.
Strategiske hovedpunkter
- Skolen skal utdanne pastorer og ledere til menigheter og organisasjoner i Baptistkirken Norge
- Skolen bør utdanne verdibevisste ledere i et bredere arbeidsliv
- Skolen skal bidra til etter- og videreutdanning av pastorer, ledere og menigheter gjennom blant annet fagdager, ressurser og forskning, og må tilby kurs av kortere varighet og/eller deltidstilbud for våre pastorer og ledere slik at deres fagkompetanse stadig utvikles i tråd med behov i tjenesten
- Skolen skal være en ressurs for videreutvikling av baptistisk teologi og medvirke til å styrke den teologiske samtale og identitet som baptister i Norge.
- Skolens videre faglig utvikling bør blant annet skje i tråd med Baptistkirken Norges behov og profil. Dette sikres gjennom tett kontakt med skolens ledelse og gjennom aktivt styrearbeid. Høyskolerådet er en viktig aktør i denne kommunikasjonen.
- Skolen er den viktigste leverandør av medarbeidere til menighetene. Derfor skal Baptistkirken Norges ansatte, både lokalt og sentralt prioritere tett kontakt med skolen og dens studenter. Ledelse og samhandling: Kirkesamfunnets eierskap i HLT har som hensikt å bidra til at Baptistkirken Norges visjon oppfylles og må derfor være en menighetsrelevant skole. Dette betinger en tett samhandling mellom Baptistkirken Norges ledere og skolen:
- Gjennom Baptistenes Høyskoleråd: Høyskolerådet må bringe inn for Høyskolen for Ledelse og Teologis styre de behov Baptistkirken Norge har for å til enhver tid utdanne pastorer og ledere i tråd med Baptistkirken Norge sine målsettinger og behov.
- Administrasjon og Hovedstyre: Det må være tett binding mellom Baptistkirken Norges Hovedstyre, administrasjon og Høyskolen for Ledelse og Teologi, Dette sikres ved at Generalsekretær eller Hovedstyrets leder er medlemmer i Baptistenes Høyskoleråd.
- Rekruttering: Pr i dag er det stor mangel på pastorer i Baptistkirken Norge, samtidig utdanner Høyskolen for Ledelse og Teologi mange studenter hvert år. Det må derfor arrangeres møteplasser som binder studenter og menigheter sammen. Disse møteplassene kan være av fysisk art, digitalt eller i en annen form.
- Deltakelse på Baptistkirken Norges arrangerementer: Skolen må delta på sentrale arrangementer i Baptistkirken Norge. Eksempler på slike arrangement er Landsmøte, Lederkonferansen m.m.
- Kurstilbud til menigheter: For å knytte sterke bånd mellom menighet og skole, og samtidig utruste våre menigheter er det ønskelig at det med jevne mellomrom tilbys kurstilbud til våre menigheter.
Eierskapsmodell
Høyskolen for Ledelse og Teologi eies av Baptistkirken Norge og Filadelfiakirken Oslo (på vegne av pinsebevegelsen), med 50% hver.
Landsmøtet i Baptistkirken Norge velger representanter til Baptistenes høyskoleråd. Her velger fire representanter, i tillegg er HS-leder eller generalsekretær med i høyskolerådet. Blant høyskolerådets medlemmer velger tre styremedlemmer til styret i Høyskolen for Ledelse og Teologi, og generalsekretær eller HS leder bør velges til styret i Høyskolen for Ledelse og Teologi. Her sitter også tre fra pinsebevegelsen, samt student og ansatte representant.