Av Roger Dahl
Hver lørdag er det gudstjeneste og god tid til sosialt fellesskap i kirken for Rehobot Baptistmenighet i Tromsø.
Alle generasjoner er på plass, fra små barn, ungdom, unge vokse, til dem som har begynt å få litt grå stenk i håret. Lovsangen og bønnen er annerledes enn jeg er vant til, men den er ikke mindre inderlig av den grunn.
Selv om jeg må innrømme at jeg strevde litt med å finne rytmen i lovsangen, gleder jeg meg til lørdagskvelden på landsmøtet i Tromsø til sommeren, for da er sangerne fra Rehobot på plass med sang og musikk.
Dele liv
- Livet er ofte så travelt at det er på lørdagene vi får tid til å møtes. Etter gudstjenesten kan vi bli sittende lenge i gode samtaler, sier Zeifu Haile som er forstander for menigheten, og forteller at det er mellom 30 og 40 som er med i menigheten, og at det fortsatt kommer nye fra Eritrea og Etiopia til Tromsø, som søker til dette fellesskapet.
En forsøker også å ha samlinger i hjemmene i løpet av uken, men det er ikke alltid så enkelt i praksis, forteller Haile.
Fellesskap
Baptistsamfunnet i Norge hadde gleden av å ta Rehobot Baptistmenighet opp som medlemsmenighet på landsmøtet i Bergen i 2007. Siden har menigheten funnet sin plass blant baptistmenighetene i Nord-Norge. Medlemmene er innflyttere fra Etiopia og Eritrea. Zeifu Haile er forstander for menigheten, som har funnet seg godt til rette i Tromsø baptistkirke, hvor de har vært leietakere i mange år.
- De er våre venner, og vi kjenner oss hjemme, sier Zeifu, og forteller at hvert halvår har de to menighetene felles møter, der en besøker hverandres gudstjenester.
Menigheten har fellesskap med en eritreisk/etiopisk gruppe som er med i Misjonskirken i Narvik, og har også relasjon til eritreisk/etiopiske miljøer i Sør-Norge. Både i Oslo og Stavanger har Baptistsamfunnet menigheter som Rehobot står i relasjon til.
Rikelig plass
Rehobot er navnet Isak gav en brønn han hadde gravd. (1. Mos 26,22) Noen forskere har forsøksvis identifisert den som Ruheibeh, som ligger 35 km sørvest for Be’er-Sjeba. Navnene har visse likhetstrekk. Da Isak gav brønnen navn, sa han at Gud nå hadde gitt dem rikelig med plass. Han og gjeterne hans kunne la hjordene bli større uten å forstyrre andre eller bli forstyrret av andre.
Både i Eritrea og Etiopia er mer enn halvparten av befolkningen kristne, mens de fleste andre er muslimer. Av de kristne tilhører størstedelen den koptisk ortodokse kirke. Innvandringen til Norge har også spredt seg på samme måte.