Kristne bokhandlere presses av netthandel
Kristne bokhandlere presses av netthandel
12 januar 2019
Kristne bokhandlere har stadig færre kunder i butikkene. Nå merker de også et press fra kristne forlag som både konkurrerer med dem og er avhengige av dem.
 
 
Av Stein Gudvangen

Eier Hans Petter Foss (til venstre) og butikksjef Øyvind Hjemdal i Bok & Media i Akersgata har hendene fulle med bøker, men færre kunder i butikken enn før. (Foto: Stein Gudvangen).

Kristne forlag vil gjerne at bøkene deres skal selges i store opplag landet rundt. Da trenger de vitale kristne bokhandler. Men i kampen for å overleve henter forlagene også store inntekter på direktesalg via nettet. Det merkes i butikkene som selger kristen litteratur.

Ved tusenårsskiftet ekspederte Bok & Media i Oslo – flaggskipet blant de kristne bokhandlene i Norge – 85.000 kunder i året. I fjor var antallet 29.000.

Bokhandlerne i Akersgata 47 har bevart optimismen, men medgir at de merker motbakken. Den skyldes blant annet de kristne forlagenes egen nettsatsing.

Konkurrerer med forlagene
Håvard Kyte er butikksjef for Vivo Lyngdal, en av butikkene som lever videre etter at Norli-kjeden kjøpte boet etter Vivo-konkursen i 2016. Også Kyte merker forlagenes nettsatsing:

– Vi er i en bransje hvor vi konkurrerer mot våre leverandører, og de har delvis muligheten til å selge egne bøker rimeligere enn vi kjøper dem inn for, påpeker Kyte.

Han er ikke uten forståelse for denne virksomheten og forstår at forlagene må satse på nettsalg for å overleve, men antyder likevel at praksisen kan oppfattes som uryddig om man sammenligner med andre deler av handelsnæringen.

– Det er så få kristne bokhandlere igjen, påpeker han og viser til at han selv for kort tiden siden måtte legge ned Vivo-butikken i Mandal som han også var ansvarlig for. I Lyngdal hadde de et godt driftsår i 2018, mens det har vært adskillig vanskeligere i nabobyen.

– Hvis Posten bestiller mange biler fra en importør, fordeles salget på forhandlernettverket til importøren, sier han til Kristelig Pressekontor og mener dette står i kontrast til den kristne bokbransjen. 

Selv om 2018 ble et godt år akkurat i Lyngdal, etter noen tøffe år med nedgang, beskriver Kyte situasjonen som mer utfordrende enn før.

– Den største utfordringen for boka er mobiltelefonen. De fleste setter seg ikke lenger ned med en avis eller bok, men skal ha det kjapt og enkelt, sier han og viser ellers til at hele varehandelen, ikke bare kristne bokhandlere, sliter med konkurransen med nettbutikkene.

– Marginalt nettsalg
Forlagssjef Tom Teien i Lunde forlag sier til KPK at forlagenes nettsalg direkte til sluttbruker ikke er noe nytt og at dette er en viktig virksomhet for forlagene. For Lundes del utgjør nettsalget omkring 5 prosent av omsetningen. Teien karakteriserer dette som marginalt og mener det er langt opp før nettsalget blir en trussel for bokhandlerne. Samtidig sier han at de kristne bokhandlene er den viktigste distribusjonskanalen for forlag som Lunde.

– Er det et paradoks at dere konkurrerer med bokhandlene på pris, og sager dere da på en grein som også dere er avhengige av?

– For vår del ser jeg ikke denne faren. Vi er tydelige på at vi omfavner bokhandlene, og vi ville ikke overlevd som forlag kun på netthandel. Men det er selvsagt en jobb å holde øynene åpne så vi holder balansen mellom butikk og nett så god som mulig, sier Teien.

Flying start
I Oslo har Bok & Media hatt et godt driftsår. Konkursen i Vivo-kjeden fikk eier Hans Petter Foss til å tre ut av pensjonistlivet for å redde bokhandelen han viet seg helt til fra 1984 til 2011. Vivo hadde også hånd om den gamle butikken i Akersgata som fram til 1984 het Lutherstiftelsens bokhandel.

Foss ville ikke stå og se på at det ikke lenger skulle være kristen bokhandel i Akersgata, så for to og et halvt år siden satset han friskt med egne penger for å få driften i gang igjen. I hans tid het butikken Bok & Media, mens den het Vivo fra 2014 og fram til konkursen. Foss hentet i mai 2016 fram det gamle Bok & Media-navnet, og omsetningen har vært god.

Varm velkomst
Det første drøye halvåret ga ni millioner i omsetning. Det var et sterkt resultat etter en vanskelig vår.

– Folk ønsket oss veldig velkommen, forteller butikksjef Øyvind Hjemdal som har årevis med erfaring og daglig nærkontakt med kundene i kassa.

– Fortsatt forteller en tredjedel av kundene våre at de er så glad for at vi er her, sier Hjemdal.

I 2017 var omsetningen på 14,3 millioner, mens det i 2018 ligger an til en fin stigning til 15,1 millioner kroner – minst. Det er for tidlig på året å legge fram fjorårstallene med full presisjon, men de regner med omkring fem prosents økning for året som helhet.

Netthandel
En del av forklaringen på omsetningstallene er at B&Ms nettvirksomhet kaster betydelig av seg. Før Vivo-konkursen utgjorde netthandelen 42 prosent av butikkens omsetning.

– Men netthandelen ble solgt til noen andre, så vi måtte starte helt forfra. Øyvind klarte på en uke å lage en ny nettbutikk, og vi fikk fatt i nettadressen bm.no rett for nesa på Byggmakker, sier Foss med et stort smil. Han roser sine fremste medarbeidere og sier de gjorde en utrolig innsats i startfasen etter at Vivo-butikken stengte dørene og det en stund virket som alle ansatte skulle miste jobben.

I høst har Bok & Media hatt flere store annonser i kristenpressen med markering av at det i fjor var 150 år siden etableringen av Lutherstiftelsen, en forlengelse av Hans Nielsen Hauges litteraturbevegelse som feide over Norge på 1800-tallet. I den forbindelse har bokhandelen solgt flere originale aksjebrev underskrevet av daværende styreformann godseier Carl Otto Løvenskiold.

Dette er ikke noe desperat forsøk på å øke aksjekapitalen, men et ledd i arbeidet med å styrke forholdet mellom bokhandelen og kundene, eller «bokvennene», som styreleder og majoritetseier Hans Petter Foss kaller dem. Han har slett ikke mistet troen på kristen bokhandlervirksomhet selv om omstendighetene er utfordrende. KPK

Les også

Exit for magasinet Baptist.no

Før jul sendte informasjonsleder Roger Dahl ut siste nummer av magasinet Baptist.no til abonnentene.
Les mer

139 år med bladutgivelse er historie

Vi ser tilbake og deler noen få glimt fra alle årene Banneret var "limet" som bindet baptistene sammen.
Les mer

– Frykt ikke pressen

Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, oppfordrer kristne til å engasjere seg i media. – Kristenfolk har en viktig stemme inn i verdidebatter i vår tid, mener hun.
Les mer
1 - 3 av 4

© 2014 Baptist.no

Baptistkirken Norge  |   Chr. Krohgs gt 34, N-0186 Oslo, Norway
Tlf. (+47) 67103560  |   post@baptist.no
Gavekonto 3000.15.93672  |  VIPPS: 10910
Intranett 

Powered by Cornerstone