Folkehøgskoleelevene på Tomasmesse
Folkehøgskoleelevene på Tomasmesse
25 oktober 2010
- Vi hadde bedt til Gud om at noen måtte oppleve Guds nærvær denne kvelden, og vi ble bønnhørt.
- Vi hadde bedt til Gud om at noen måtte oppleve Guds nærvær denne kvelden, og vi ble bønnhørt, forteller pastor Per Midteide til nettstedet baptist.no.  Sammen med de to lærerne Niklas Arnesen og Bitte Velund var han ansvarlig for denne gustjenesten, som var gjort obligatorisk for elevene. Mandag 27 september, en sen kveldstime fant Tomasmessen for folkehøgskolens elever sted i Bærum Baptistkirke. Den var gjort obligatorisk for alle elevene – noe som skapte en del protester,men de aller fleste møtte opp i Bærum Baptistkirke, som nå faktisk fungerer som Folkehøgskolens kirke. Vi var svært spente på hvordan det hele ville forløpe. Vi hadde bedt til Gud om at noen måtte oppleve Guds nærvær denne kvelden – og vi ble bønnhørt! Belysningen i kirken var dempet og mange levende lys var tent, og musikken i bakgrunnen stemte sinnet til andakt. Vi forklarte hva en Tomasmesse var – at det var en anledning til bønn og refleksjon – at tro og tvil levde side om side – med utgangspunkt i Tomas, disippelen til Jesus. Det var sang, og elevene ble invitert til å tenke gjennom livet sitt og reflektere over sine drømmer og ønsker. Det var laget tre ”stasjoner” i kirken. En hvor man kunne skrive bønnelapper og legge dem i bønnekrukken, en annen hvor man kunne skrive takkelapper og legge dem i takkekrukken, og en tredje ved lysgloben, hvor man kunne tenne et lys for seg selv eller for noen man hadde særlig omsorg for. Etter et øyeblikks stillhet, reiste et par elever seg og gikk mot lysgloben, så kom det flere,  det ble kø rundt globen, og vi så at andre reiste seg og begynte å skrive lapper, bønnelapper og takkelapper. Noen satt på gulvet og skrev, andre langs veggen ”vi må ha flere penner!!” Noen satt og gråt. Vi var helt overveldet. Dette hadde vi aldri trodd var mulig ettersom de fleste av elevene er helt kirkefremmede og de hadde aldri før vært på en Tomasmesse, og knapt nok på en vanlig gudstjeneste. Krukkene ble fulle, aldri før har bønnekrukken i menigheten vært fylt til randen av bønnelapper. Vi tok dem frem, løftet bønnekrukken opp mot Gud og ba for alle bønner og lengsler som var festet til papiret, ba om at Gud måtte se i nåde til alle som hadde lagt en lapp i krukken. Så kom takkkekrukken frem, også den ble løftet mot Gud, og vi takket for livets rikdom og alle de gode tingene som var representert i krukken. Nattverd er en fast del av Tomasmessen, og vi hadde et stort bilde av Leonardo da Vincis ”Nattverden” på skjermen. Elevene ble forklart at siden den gangen har kristne gjennom 2000 år feiret nattverd,  et symbolsk måltid hvor man minnes Herren Jesus, hvor Kristus blir gitt til oss når vi tar imot, og hvor vi bekjenner at vi ønsker å ta imot. Vi syntes nok at det var litt dristig å invitere til nattverd. Kanskje kom det ingen... Vi hadde bedt Niklas om å komme som den første, slik at det ialfall kom en... Bitte og jeg sto fremme med brød og vin – det var helt stille. To stykker reiser seg før Niklas kom til – så flere. Vi trodde ikke våre egne øyne: en lang rekke ned over midtgangen – ca 20 elever i kø for å ta imot Kristus: ”Dette er Jesu legeme, brutt for deg... dette er Jesu blod, utøst for deg.. Det var vanskelig å holde tårene tilbake. Dette var et mirakel. Da velsignelsen var blitt lyst og Tomasmessen var over, satt mange fremdeles igjen i bønn og refleksjon. Bitte, Niklas og jeg tok hverandre i hendene i takket Gud – for han virker på Folkehøgskolen! Av Per Midteide Illustrasjonsfoto: Folkehøgskoleelever deltar på gudstjeneste i Drammen. Foto: Geir Rise

Les også

Fantastisk møte mellom elever og Gud på Holtekilen!

Nylig arrangerte personalet på Holtekilen Folkehøgskole gudstjeneste for alle elevene på skolen.
Les mer

Felles eiendomsdrift av skolene på Stabekk

Landsmøtet vedtok felles eiendomsdrift for bygningene til Holtekilen FHS og BTS.
Les mer

Dugnad på skolesenteret

En pust i bakken må til for dugnadsgjengen
Les mer
1 - 3 av 18
...

© 2014 Baptist.no

Baptistkirken Norge  |   Chr. Krohgs gt 34, N-0186 Oslo, Norway
Tlf. (+47) 67103560  |   post@baptist.no
Gavekonto 3000.15.93672  |  VIPPS: 10910
Intranett 

Powered by Cornerstone